Cookies, hva er det egentlig?

Her forklarer VIEW hvorfor vi bruker Cookies og hvordan.

Alle websider bruker Cookies

Det finnes flere typer Cookies. “Session Cookie” lagrer info mens du besøker en side, og slettes etter du forlater websiden. “Presistent Cookie” følger deg på tvers av websider og lagres i din nettleser. Persistent cookies deles opp i 1-party og 3-party cookies.

Session eller enkeltbesøks-cookies lagres for nettsiden du besøker. Eksempler på data: Hvor lenge du besøkte siden eller hvor du klikket. Om du klikker på bilder, knapper eller steder i teksten.
Persistent cookies eller Følge-cookies følger deg fra side til side og kan hjelpe deg å huske brukernavn og passord, språkinnstilling, valutta eller geografisk posisjon. Du har sikkert sett på Elkjøp.no eller at det dukker opp en pop-up som spør om de kan vite din posisjon. Dette er for å samle data om hvem som handler hvor og vise deg til din nærmeste butikk. Kanskje det kan brukes til å åpne nye butikker for Elkjøp i fremtiden?

Et godt eksempel for VIEW:
Når du godkjenner statistiske Cookies kan vi se hvor du klikker på websiden. Etter ca 100 besøk lærte vi at flere klikker på bildet og teksten til bloggen og ikke “Les mer knappen”. Vi antar at disse klikkene var et forsøk på å lese artikkelen. For å forbedre brukeropplevelsen har vi nå lagt inn link på 3 nivåer, i bildet, i teksten og i “Les mer knappen”.

Dashboard i ERP Systemet Xledger

Enkeltbesøks-Cookies

  • Lagres på din nettleser (eks, Chrome/Safari)
  • Slettes når du forlater siden
  • Husker hva du har puttet i “min handlekurv”
  • Husker hvor du er på websiden (så du kan gå tilbake til forrige side)
  • Tekst i et skjema*
  • Brukernavn og passord* (dersom siden krever en logg inn, eks Facebook)
  • Hvor du er kommet på siden, så du kommer tilbake dit uten å måtte scrolle ned på nyttigjen fra toppen.

Brukernavn og passord*
Dersom en cookie ikke husket at du hadde logget inn på din bruker, når du er på facebook, måtte du ha logget inn på nytt hver gang du åpnet et nytt bilde eller trykket på “se” en video eller et bilde. Denne type cookies er for å forbedre din opplevelse av en webside.

Tekst i et skjema*
Uten en funksjonell Cookie som husker hva du skriver i hvert felt, ville ikke det du skriver blidt sendt til mottaker.

Eks: Du fyller inn et skjema for å få et pristilbud.
Skjemaet spør om navn, telefon og epost.
Uten en Cookie, vil ikke skjemaet huske hva du skrev i feltet “Navn” når du går over til feltet “epost”. Skjemaer trenger funksjonelle cookies for å fungere.

Følge-Cookies

  • Lagres på din nettleser (eks, Chrome/Safari)
  • Slettes ikke når du forlater websiden
  • Kan følge deg over forskjellige websider
  • Kan brukes for å sende deg spesifisert annonser
  • Kan lagre en profil basert på dine preferanser*

Kan lage profiler basert på dine preferanser*
Markedsføring og annonser havner ofte om å treffe riktig kjøpegruppe.
Dersom du søker på en ny drone eller ferietur til hellas. Vil du høyst sannsynlig se reklame både på Facebook, VG og andre plattformer du besøker senere som vil vise deg reklame for nettopp en drone eller ferietur til Hellas.
(Uten denne typen cookies hadde du fått mye rar reklame, eks, kvinner som får reklame om viagra og menn som får reklame om bind). Det er faktisk ikke så galt med noen Cookies.

Tips:
Av og til søker jeg nettopp på reiser til Seychellene, så får jeg masse fine bilder av idylliske reisemål når jeg surfer rundt på web senere.

For din sikkerhet:
VIEW Ledger samler ikke inn informasjon som navnet ditt, epost eller telefonnummer. Dette har vi ikke tilgang til.

Dersom du ønsker å bli kontaktet av VIEW kan du sende oss denne informasjonen i et skjema som behandles i henhold til GDPR krav. Da vil vi få muligheten til å kontakte deg.

VIEW Ledger AS

Førsteparts vs tredjeparts følge-cookies

Følge-cookies er informasjon som kan leses av webside B etter du har besøkt webside A.
Eksempel: Når du besøker Zalando, Blivakker, komplett, Elkjøp, eller andre nettbutikker. Kan det bli lagret informasjon om hvilke produkter du har sett på. Denne Cookie-informasjonen leses av andre websider som har “banner reklame for å sende spesifisert reklame om nettopp de produktene du har sett på tidligere.

Dashboard i ERP Systemet Xledger

Førstepartsinformasjonskapsler

Disse lagres i din nettleser som en tekstfil og kan bare leses av siden du besøker. Når du besøker en webside igjen, husker websiden hvilke innstillinger du gjorde sist.

Eksempel: Dersom du legger varer i en handlekurv, og går ut av nettsiden uten å kjøpe varene. Kan en førstepartsinformasjonskapsel huske handlekurven din fra sist du besøkte siden, så det er enklere for deg å fullføre handelen neste gang du besøker siden.

Primært brukes førstepartsinformasjonskapsler til å forbedre brukeropplevelsen ved å huske brukerpreferanser og innstillinger. De brukes også til å lagre informasjon, som for eksempel varer en bruker har lagt til i sin nettbutikkhandlekurv, brukernavn, passord og språkpreferanser. Om du har vært inne på en webside som har en chat-funksjon som husker hva du spurte om sist, kan dette være en cookie som gjør din siste dialog lett tilgjengelig for deg og nettsiden du ønsker hjelp fra via Chat.

Tredjepartsinformasjonskapsler

Disse lagres også i din nettleser som en tekstfil, men kan leses av den neste websiden du besøker og kan lagres opptil flere år dersom du ikke sletter dine Cookies fra i ny og ne. Altså informasjonen er tilgjengelig for tredjeparter du egentlig ikke har gjort deg en formening om du vil eller ikke vil skal se din logg.

Primært bukes tredjepartsinformasjonskapsler for å hente info om ditt besøk på “webside-A”  for å kunne vise deg reklame på andre websider for produkter du så på webside-A”.

Eksempel:
Du besøker IKEA.no og ser etter kommoder. Dette lagres i en cookie når du lukker websiden til IKEA. Når du senere går inn på VG.no for å lese noen nyheter vil du se at reklame for kommoden du så på kanskje dukker opp på VG.no.

 

Slette alle cookies – Chrome

  1. Åpne Chrome
  2. Klikk på Innstillinger (Øverst til høyre)
  3. Klikk på Personvern og sikkerhet
  4. Informasjonskapsler og andre nettstedsdata
  5. Klikk på Se alle nettstedsdata og -tillatelser
  6. Slett alle data

Slette alle cookies – Safari

1. På mobil: Gå til instillinger
2. Scroll ned og finn “Safari
3. Scroll i bunn og trykk på Tøm logg og nettsteddata.

info: Fjerning av loggen, informasjonskapsler og nettleserdata fra Safari vil ikke endre Autoutfyll-informasjonen.

Slette alle cookies – Firefox

1. Åpne Firefox
2. Klikk på instillinger
3. Klikk på personvern
4. Klikk op vis informasjonskapsler
5. klikk på slett alle eller velg de du ønsker å slette

Detaljert info:

I 1994 lagde Lou Montulli den første Cookien. Han var ansatt i selskapet Netscape som stod bak en av de mest utbrette nettleserene på 90tallet. Jeg har oversatt Persistent cookies med “Følge-Cookies” for at det skal være enklere å forstå forskjellen, men det er egentlig litt misvisende.
Fordi en cookie lagres på din nettleser og er åpen for å bli “lest” av den neste siden du besøker, dersom den neste siden er interessert i å lese informasjonen i et typisk eksempel som banner annonsering. Det er de små reklame rutene du finner rundt på forskjellige websider.

Dersom internett ikke hadde hatt cookies måtte du logget inn med brukernavn og passord hver gang du åpnet og lukket et ny annonse på finn.no. Det hadde vært veldig tungvint for oss forbrukere.

Hvorfor lagde han Cookien?
På 90-tallet krevde det mye mer lagringsplass for mindre data. Dette var en utfordring som Cookien løste ved å fordele lagringen på brukere og ikke leverandøren av nettleseren. Før Cookien kom måtte nettleseren lagre data for funksjonelle data fra alle brukere. Cookien forflyttet denne lagringen til å ligge på maskinen til brukeren. Dette var en genial måte å øke hastigheten og brukervennligheten av websider og forhindre at Selskapet bak nettleseren skulle sitte med store datasentere og ansvar for informasjon om besøkende.

Det er høy sannsynlighet for at internett som vi kjenner det i dag ikke hadde eksistert om det ikke var for cookien. Det skapte en plattform for reklame og reklameinntektene var gode tilbake i tid og er enda større i dag. Dette har ført til meget store investeringer i utviklingen av dagens internett.