Robotene som skaper arbeidsplasser

Av alle bransjer som er under endring som følge av digitalisering og robotisering, er kanskje regnskapsbransjen den mest utsatte. Bare i løpet av det siste året har det skjedd en markant teknologisk modning. Mens betydelig antall arbeidsplasser og -oppgaver forventes å «bli borte», vil bedrifter som bruker teknologi smart bli mer konkurransedyktige og dermed både sikre og skape flere arbeidsplasser. Teknologidrevne virksomheter kan i tillegg konkurrere mot aktører som benytter arbeidskraft fra lavkostland, både på pris og kvalitet.  

-VIEW Ledger er kanskje det selskapet i Norge som har kommet lengst i disse prosessene, sier Stian Brandvold, Salg- og Markedsdirektør i VIEW Ledger. 

Kostnad- og kvalitetsfordeler 

 
Uansett hvor i verden du kjøper arbeidskraft, vil du ikke kunne utfordre en robot på effektivitet. Aktørene som har etablert store sentre i andre land for å få ned kostnaden per time, mister sine kostnad- og kvalitetsfordeler når teknologidrevne virksomheter benytter automatisering og robotisering for å levere effektivt og feilfritt. VIEW Ledger tar del i dette og utvikler et teknologi -og kompetansesenter i Norge, fremfor å satse på produksjon i lavkostland.De første robotene er blitt ansatt i VIEW Ledger.  

-Vår nyansatte robot; Accounty krever ikke overtid, tar ikke ut ferie og blir ikke syk, forteller Terje Bratlie, Administrerende direktør i VIEW Ledger. – Våre medarbeidere får mer tid til å jobbe med faglige, rådgivende oppgaver nå som det rutinemessige arbeidet blir mer og mer borte. I utgangspunktet ønsket vi å sikre effektivitet i leveranser ved å ta bort rutineoppgaver. En hyggelig, og overaskende, bivirkning er at vi faktisk trenger flere medarbeidere som følge av dette, konstaterer han.  

Økonomi og IT smelter sammen 


-Vi opplever at kunder vi møter liker at vi bygger noe i Norge og at vi satser på teknologi og fagkompetanse, ikke bare for å konkurrere på pris men også å levere på kvalitet. Robotisering og automatisering handler mye om å gjøre ting mer effektivt, og derfor er det litt overaskende for oss at det har gitt oss flere oppgaver som krever mer fagkompetanse. Robotene våre har skapt arbeidsplasser for oss, fortsetter Brandvold. 

Satsningen skal skje med ressurser fra flere avdelingskontor, og i Oslo. Der etableres det et eget Service Center som er drevet av IT og teknologi.  

-Vi ser at økonomi og IT er i ferd med å smelte sammen, derfor ruster vi oss og bygger kompetansemiljøer, slik at vi kan levere enda mer helhetlige løsninger. 

-Kunder bør forvente effektive forretningsprosesser innenfor økonomi og regnskap, men også kompetanse og rådgivning innenfor endringsledelse, IT og systemløsninger. Vi gjør mer enn å utføre et samfunnsoppdrag, vi hjelper også kundene våre å bli mer lønnsomme. Det skal vi fortsette med i en enda bredere skala, ved å utnytte teknologi, kombinert med fagkompetanse og forretningsforståelse, avslutter Bratlie. 

-Vi er nå også både Xledger og Tripletex sin største partner og vil med dette kunne møte alle typer kunder med markedets ledende skyløsninger, konstaterer Brandvold. 

Vil du lese flere artikler som denne?

Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev!