Oliviers og Co

Vekst og utvikling krever mye. Aashild er vår dyktige regnskapsfører og min controller, noe som er helt nødvendig å ha i den daglige driften. Spesielt i en vekstfase. Her må vi holde tunga rett i munn både i forhold til lovverket, og likviditet og butikkdrift.


Olivier Goutaland Canal , Daglig leder

oliviers og co logo

Oliviers og Co går en spennene høst i møte med nyåpning av enda en butikk i Oslo, og realisering av ambisiøse vekstplaner i andre byer Norge. Vi har vært så heldige å ha vært med de på reisen helt siden de etablerte seg i Norge i 2016, og den nokså ferske daglig lederen Olivier Goutaland Canal merker synergieffekter av et godt og langt samarbeid.

Satser på fysiske butikker 

Etter en pandemi som gjorde det vanskelig å holde trykket opp i butikkene, realiserer endelig Oliviers & CO planene om åpning av ny butikk i Oslo den 22. September 2022. Nærmere bestemt på Bekkestua.  

-Dette gleder vi oss veldig til, og vi vet det er andre som også gjør det. Det er en veldig god følelse, sier Olivier Goutaland Canal, Daglig leder i Oliviers & Co. 

 -Vi har alltid hatt mange trofaste kunder på Vestkanten. I våre butikker i Bogstadveien og på Steen & Strøm  er det mange lojale kunder som bidrar til at omsetningen vår er veldig fin.

-Vi har lyttet til markedet en stund nå og fått gode signaler på at det er et sterkt ønske om en butikk litt utenfor bykjernen også. Det er derfor vi åpner på Bekkestua. Vi har stor tro på at det blir en suksess, fortsetter han.  

Oliviers og co kunde av view ledger

Olivier Goutaland Canal, Daglig leder i Oliviers og Co

-Våre nyåpninger er nøye planlagt. Vår strategi er at vi skal vokse sakte, men sikkert. Vi bygger stein på stein, og sørger for at hver butikk er lønnsom før vi går videre. Pandemien har vel også lært oss å være litt mer forsiktige, fortsetter han. 

Netthandelen gir oss faktisk en fin indikasjon på hvor etterspørselen er stor. I Bergen for eksempel, sender vi ekstremt mye varer og får tydelige signaler om at kunder vil se og oppleve varene i butikk også. Det er faktisk noe vi hører om og om igjen, at kundene helst vil ha en fysisk butikk de kan gjøre research i. Og ikke omvendt, poengterer han. 

-Vi har både egne butikker, og vi har franchiser. Sistnevnte er vi i ferd med å videreutvikle og ekspandere tilbudet til nye byer. Franchise-ordningen er en fin måte å øke merkevarekjennskapen vår i områder der lokal kjennskap og engasjement er viktige faktorer for lykkes, poengterer han.

 

 

Det mest spennende med å lede Oliviers & Co 

Olivier har vært leder i selskapet siden 2021, men selv om han er ganske fersk i rollen har han vært i bransjen en stund og har erfaring med lignende produkter. Når vi spør hva han synes er det mest spennende med å lede satsning i Norge, er han raskt ute med å svare. 

-Utvikling og muligheter motiverer meg. Og vi har virkelig en ambisiøs plan om å få til ting, smiler han.  

-Jeg får også mye tillitt fra Frankrike og våre eiere. Det relativt lite føringer som sier at sånn skal vi gjøre det, men heller rom for at ting gjøres i tråd med markedet. På denne måten får vi som sitter i Norge stort spillerom til å gjøre det vi tror kan bidra til utvikling for selskapet. Det gjør hverdagen vår spennende og veldig motiverende, sier han.  

-Norge et marked det virkelig satses i, og derfor er det også høye forventninger om resultater. Vi ser både etter flere franchiser og egne butikker, blant annet nå i Bergen og Trondheim, fortsetter han.

-Og for at vi skal kunne fokusere på å hele tiden kunne tilby kunden det de ønsker og forventer, før konkurrentene, må vi samarbeide med de leverandører som kan hjelpe oss med en kostnadseffektiv drift. Her har VIEW Ledger spilt en rolle i flere prosesser, ikke bare i på selve regnskapsbiten, sier han.

 

 

Integrasjoner mellom systemer skaper effektivitet 

En effektiv infrastruktur er viktig for lønnsomhet, og for Oliviers & Co var det viktig å få gode prosesser som reduserer manuelt arbeid og øker kvaliteten. 

-I varehandel er det mange transaksjoner hver eneste dag, både fra kassene og i nettbutikken. VIEW hjalp oss tidlig med å få vår omsetning sømløst inn i økonomisystemet. Susoft er integrert med økonomisystemet Xledger, og gjør at jeg får god oversikt og ser oppdaterte tall, forteller han. 

-Vi har også en integrasjon mellom timeregistreringen i Tidsbanken og Xledger, slik at jeg automatisk kan godkjenne lønnstimer løpende i økonomisystemet. 

-Vi sparer masse tid på gode integrasjoner, i tillegg til at det bidrar til å redusere feil og mangler i prosessen. Jeg må stole på at tallene jeg ser er riktige, både når det gjelder salg og lønnsgrunnlag. Vårt fokus må være på selve driften og ekspansjonen av kjeden, poengterer han. 

-Derfor er vi hele tiden på utkik etter å gjøre ting enklere, og her bidrar VIEW Ledger med sin erfaring og IT-kompetanse. Det er verdifullt for oss å dra nytte av bred kompetanse og best practice på flere deler av forretningen, avslutter han.

 

 

Regnskapsfører og Controller i Ålesund 

Selv om vi hjelper Oliviers & Co med å være effektive i forretningsprosesser, startet samarbeidet aller først med leveranse av regnskap- og lønnstjenester. Fra Ålesund fungerer Aashild Aakre fra VIEW som både regnskapsfører og controller for selskapet i Norge. 

Når vi spør Olivier hvordan samarbeidet mellom de fungerer, så merker vi fort at Aashild gjør en jobb som har stor betydning for han i hverdagen. 

-Jeg hadde nesten ikke klart meg uten henne, smiler han. 

– Vekst og utvikling krever mye, og vi har en veldig liten administrasjon i Norge. Aashild er vår regnskapsfører og min controller, noe som er helt nødvendig å ha i den daglige driften. Spesielt i en vekstfase. Her må vi holde tunga rett i munn både i forhold til lovverket, og likviditet og butikkdrift, poengterer han. 

-Med et komplekst lovverk i stadig endring, er det trygt å ha en dyktig regnskapsfører som holder seg oppdatert på alle regler, og i tillegg kjenner vår bransje.

 

 

Effektivt samarbeid med på tvers av landene 

Oliviers & Co har sine røtter i Frankrike, og derifra styres selskapet helt overordnet.  

-Siden vi driver internasjonalt, så trengte vi også et økonomisystem som fungerer på tvers av land – med en effektiv konsernstruktur. Det har vi i Xledger i dag, der vår Finansleder har oversikt over alle selskap og kan drille helt ned på bilagsnivå per butikk, sier Olivier. 

-Aashild rapporter nøkkeltall til Frankrike, og har nesten daglig kontakt med meg. Med et felles system slipper vi å bruke tid på deling av informasjon siden alt ligger tilgjengelig for alle. Vi kan også ha møter med ledelsen i Frankrike, der alle kan sitte innlogget samtidig og ha tilgang til regnskapet. Dette sparer oss for mye tid og gir oss god oversikt.

-I tillegg har Xledger en smart valutahåndtering som regner om kurser automatisk. Det er en fin funksjon, poengterer han.

-Vi er avhengig av fleksibilitet i både system og regnskapsleveranse, og det har vi med VIEW, avslutter han.

dfdddd