Oppfyller du kravene til den nye kassasystemloven?

Skattedirektoratet har i samarbeid med en prosjektgruppe utarbeidet en ny Kassesystemlov som trer i kraft 01. januar 2017.  Kassasystemer som tilbys etter denne datoen må tilfredsstille de nye kravene og dette må dokumenteres med en produkterklæring til Skattedirektoratet.  

Bokføringspliktige selskaper som har gamle systemer må oppdatere disse etter de nye kravene senest 01. januar 2019. 

Hva er formålet med det nye regelverket? 

Det skal settes større krav til produsenter og leverandør i forhold til oppsett av kassasystemer, fordi det til nå har vært vanskelig å avdekke unndragelse av skatt, avgifter og svinn. Dette er gjelder spesielt med tanke på mangel på kontroll ved kontantutslag.
 
Hvilke nye krav stilles? 

Det stilles mange krav til ulike spesielle funksjoner i kassasystemet slik at systemet ikke skal være lett å manipulere. Det må for eksempel være mulig med en kontinuerlig lagring og en elektronisk journal som ikke kan endres. Det skal også skilles mellom ulike typer kvitteringer ved merking, f.eks. salgskvitteringer, returer og positive /negative beløp. Momsgrunnlag må også fremgå av kvitteringen.  
 
Driver du forretning med kontanter må kassaskuffen være fast, dvs. at du ikke kan åpne skuffen mens salget pågår.  

Selv om det i hovedsak er leverandøren av systemet sitt ansvar, er du som bokføringspliktig også ansvarlig for at du har systemer som er oppdatert etter loven. Ta kontakt med din leverandør om du er usikker på om systemene dine er eller skal oppgraderes og husk på å sjekke kravene før du kjøper kassasystemer etter 1. janaur 2017. 

Se mer informasjon om hvilke krav som stilles til de nye systemene på skatteetatens sin nettside

Kontakt oss 

Alt handler om fornøyde kunder

Vår drivkraft er kunder som forventer at vi er i forkant
"Samarbeidet med VIEW Ledger fungerer veldig bra. De forstår at vi har deadlines og at vi har korte frister på ting."
"Vi valgte VIEW Ledger som vår Økonomisjef"
"For å være i tet i vår bransje på verdensmarkedet må vi ha stålkontroll på kostnader og lønnsomhet knyttet til ordrene våre"

Våre samarbeidspartnere

Vi spiller hverandre enda bedre
Vi er Xledger sin største partner og sertifisert som Platinum Partner.
Vi er Tripletex sin største partner og kjenner systemet godt.
Vi leverer Sticos Personal- et komplett HR, HMS og personalsystem.

Menneskene utgjør den store forskjellen

Møt menneskene som jobber hos oss. Din neste rådgiver?
Beathe Opheim
Økonomikonsulent
Renate Slinning
Avdelingsleder
Rune Johansson
Sales Executive

Kurs og samlinger

Tips og triks sammen med faglig påfyll 
Forenklet arbeidshverdag i Xledger

Bergen
torsdag 15. august

Les mer og meld deg på
Forenklet arbeidshverdag i Xledger

Oslo, Barcode
tirsdag 20. august

Les mer og meld deg på
Innføring i Tripletex

Oslo
tirsdag 10. september

Les mer og meld deg på

Jobb hos oss

Vi hjelper kundene våres med deres økonomiske utfordringer
Rådgiver

Bergen

Les mer og søk her
ERP-konsulent

Oslo

Les mer og søk her
Jørgen Austheim Person
Direktør for Finans og forretningsutvikling

Kontakt oss

Hovedkontor

Telefon:
06731

E-post:
info@viewledger.com

Besøksadresse:
Dronning Eufemias gate 16, 12 etasje
0191 Oslo

Postadresse:
Postboks 6731 
0609 Oslo

Org. nr: 987 260 335
                             Følg oss på:
 

Vi er medlem av: Regnskap Norge, IKT Norge
Samarbeidspartner: Xledger AS, Tripletex AS

 
VIEW Ledger er en del av

VIEW er et registrert varemerke med registreringsnummer: 288457
Copyright © 2018 VIEW  Personvernerklæring
Denne siden bruker informasjonskapsler for funksjonalitet på siden og for anonym statistikk. Les mer om informasjonskapsler og personvern i vår personvernernærklæring.