Digital sykemelding

Nå kan arbeidstaker motta og sende sykemelding elektronisk til sin arbeidsgiver.

De aller fleste pasienter som blir sykemeldt av en fastlege, kan nå finne sin digitale sykmelding på nav.no og sende den rett til arbeidsgiver. For arbeidstakeren vil det bli lettere å fylle ut sykemeldingen korrekt, da vedkommende vil få støtte underveis i den digitale løsningen. Arbeidstakeren vil få tilgang til sin egen side: nav.no/minesykmeldte, der det vil komme nyttige støtteverktøy.  Innholdet er det samme som i papirversjonen, det vil si at diagnosen din ikke er synlig for arbeidsgiveren.

Dette gjelde alle fylker, og arbeidsgivere i Norge må ha innført dette nå. Men sykmeldinger vil for noen, fortsatt bare være aktuelt å sende inn på papir, derfor må bedrifter ha rutiner for å håndtere dette også.
 
Det er de personene i en bedrift som er registrert i Brøynnesund med følgende roller, som har tilgang til å se sykemeldingene i Altinn:
  • daglig leder / administrerende direktør
  • styrets leder
  • innehaver
  • komplementardeltaker med delt ansvar
  • deltaker med fullt ansvar
  • bestyrende reder
  • norsk representant for utenlandsk enhet
  • bostyrer  

Deres oppgaver vil være å melde tilbake til NAV om hvem som er den sykmeldtes nærmeste leder, slik at dette blir oppdatert. Da oppnår bedriften en viktig gevinst: Sykmeldingen trenger ikke lenger distribueres internt. NAV får også i fremtiden tilgang til å ta direkte kontakt med den sykemeldtes nærmest leder. Det er ikke mulig å melde inn nærmeste leder som ikke har et norsk fødsels-nummer eller D-nummer. I slike tilfeller kan det for eksempel melde inn en som jobber i HR som stedfortreder.

Når det gjelder Del D (egenmeldingsskjema), jobbes det med et prøveprosjekt i Aust-Agder, der målet er at egenmeldingskjema skal sendes inn elektronisk. Det samme gjelder inntektsopplysninger. En elektronisk ordning vil gjelde for alle fylker fra 15. januar 2018.

Les mer om Hvordan komme raskt i gang på nav.no

(Kilde: nav.no)

Kontakt oss 

Alt handler om fornøyde kunder

Vår drivkraft er kunder som forventer at vi er i forkant
"Samarbeidet med VIEW Ledger fungerer veldig bra. De forstår at vi har deadlines og at vi har korte frister på ting."
"Vi valgte VIEW Ledger som vår Økonomisjef"
"For å være i tet i vår bransje på verdensmarkedet må vi ha stålkontroll på kostnader og lønnsomhet knyttet til ordrene våre"

Våre samarbeidspartnere

Vi spiller hverandre enda bedre
Vi er Xledger sin største partner og sertifisert som Platinum Partner.
Vi er Tripletex sin største partner og kjenner systemet godt.
Vi leverer Sticos Personal- et komplett HR, HMS og personalsystem.

Menneskene utgjør den store forskjellen

Møt menneskene som jobber hos oss. Din neste rådgiver?
Beathe Opheim
Økonomikonsulent
Renate Slinning
Avdelingsleder
Rune Johansson
Sales Executive

Kurs og samlinger

Tips og triks sammen med faglig påfyll 
Forenklet arbeidshverdag i Xledger

Bergen
torsdag 15. august

Les mer og meld deg på
Forenklet arbeidshverdag i Xledger

Oslo, Barcode
tirsdag 20. august

Les mer og meld deg på
Innføring i Tripletex

Oslo
tirsdag 10. september

Les mer og meld deg på

Jobb hos oss

Vi hjelper kundene våres med deres økonomiske utfordringer
Rådgiver

Bergen

Les mer og søk her
ERP-konsulent

Oslo

Les mer og søk her
Jørgen Austheim Person
Direktør for Finans og forretningsutvikling

Kontakt oss

Hovedkontor

Telefon:
06731

E-post:
info@viewledger.com

Besøksadresse:
Dronning Eufemias gate 16, 12 etasje
0191 Oslo

Postadresse:
Postboks 6731 
0609 Oslo

Org. nr: 987 260 335
                             Følg oss på:
 

Vi er medlem av: Regnskap Norge, IKT Norge
Samarbeidspartner: Xledger AS, Tripletex AS

 
VIEW Ledger er en del av

VIEW er et registrert varemerke med registreringsnummer: 288457
Copyright © 2018 VIEW  Personvernerklæring
Denne siden bruker informasjonskapsler for funksjonalitet på siden og for anonym statistikk. Les mer om informasjonskapsler og personvern i vår personvernernærklæring.