Bruker du regnskapstallene til å ta strategiske valg?

Bruker du regnskapstallene til å ta strategiske valg?

Regnskapstallene gir deg mye nyttig informasjon om selskaps drift. Les hva vi mener du bør ha kontroll på for å øke lønnsomheten eller kunne avverge en negativ utvikling.  
 
1. Er du avhengig av å kunne snu deg raskt og ta raske avgjørelser?  
Da kan du ikke vente på månedsavslutningen før du ser resultatet, du må ha oppdaterte tall tilgjengelig til enhver tid. Med et skybasert økonomisystem har du et godt styringsverktøy og en kilde for gode beslutninger.

2. Dekningsbidrag- Hva tjener du penger på? 
Ved å ha en detaljert oversikt over dekningsbidraget, kan du se hvilken varer eller tjenester du tjener penger på. Og ikke minst hva som er minst lønnsomt. Ut i fra disse opplysningene kan du sette opp en kostnadsanalyse, som gir deg en pekepinn på hvilke kostnader som er for høye eller hvor høy inntekten bør være for å dekke inn kostnadene.   

 
3. Hvordan ligger du an i forhold til budsjett? Kan du se trender?  
Hvis det er store avvik mellom regnskapstallene og budsjett i løpet av året, er det viktig å se på årsaken til dette og gjøre tiltak fortløpende. Noen ganger er ikke oppsatt budsjettet for året reelt i hele perioden det gjelder for. Prognoser som har med seg faktorer som du ikke kjente til under budsjetteringen, må brukes aktivt hele året for å holde forventningene oppdatert. Dette er en god målestokk på om selskapet vil nå sine mål og tjene penger ved årets slutt.  


4. Har du kontroll på varelageret? 
Har du et oppdatert og integrert varelager kan du lett holde kontroll på hva du har på lager i forhold til innkjøp og utgåtte varer. Da kan du sikre at du ikke kjøper inn varer du allerede har og at du har beholdning nok i forhold til antatte bestillinger. God lagerstyring vil videre kunne føre til redusert behov for nedskrivinger i regnskapet. 

Ved å ha god kontroll på varelageret samtidig som en har god kontroll på den daglige driften kan man benytte seg av historisk data for å forutse fremtidig etterspørsel. Slik kan man være «føre var», og gjøre innkjøp på tidspunkt med mer gunstige priser. 


5. Når kan du forvente deg fortjeneste? 
Det er ikke gitt at alle inntekter resulterer i fortjeneste for selskapet. For å sikre at man får dekket faste og variable kostnader knyttet til salg, kan man med en Break-even analyse beregne sikkerhetsmarginen. Ved å analysere ulike prisnivåer knyttet til ulike nivåer av etterspørsel, vil en slik analyse brukes for å avgjøre hvilket salgsnivå som er nødvendig for å dekke de totale faste kostnadene. En etterspørselsanalyse vil gi selger større innblikk i salgsmuligheter. 


6. Hvordan ligger du an i forhold til dine konkurrenter?  
For mange bedrifter er det en stor fordel å ha tilgang på bransjetall. Ved en bransjeanalyse eller «Benchmark» kan man sammenligne hvordan man selv ligger an i forhold til andre sammenlignbare selskaper eller de selskapene som gjør det godt i sin bransje. Her kan man se om man for eksempel har høyere varekostnad enn konkurrentene, som igjen gir grunnlag for forhandlinger og eventuelt bytte av leverandør. 

I tillegg bør man følge med markedspris, slik at man ikke mister kunder eller taper inntekter på feilprising i markedet. 


7. Hva er dine suksessfaktorer?
Det er viktig å definere noen suksessfaktorer / KPI`er som er avgjørende for at virksomheten skal nå sine mål.  Hvilke nøkkeltall gir deg en rask pekepinn på hvordan bedriften ligger ann? Antall møter med nye kunder eller eller gjennomsnittlig ordreverdi? Kanskje det er viktig å måle svartid hos kundeservice eller antall uløste supportsaker. Er det noen bransjespesifikke KPI`er det kan være interessant å måle etter? 

Suksessfaktorerene du definerer skal hjelpe deg å prioritere riktig.  Måler du løpende kan du tidlig se avvik, slik at du kan iverksette tiltak.

 
Er du usikker på hvor du skal starte? Mangler du ressurser til å gjøre analysene selv?  Vi kan hjelpe deg med å forstå hvilke tiltak som kan gjøres, for å utnytte ressursene dine på best mulig måte.

OM VIEW LEDGER

Vi tilbyr skybaserte
økonomisystemer,
regnskaps- og lønnstjenster
og økonomisk rådgivning. 


KONTAKT OSS
6 tips til bedre kontroll på likviditeten i selskapet
Ønsker du bedre kontroll på likviditeten i din bedrift? Her kan du lese 6 tips til hvordan få bedre kontroll på likviditeten i selskapet>>
Er økonomisystemet du har i dag er rustet for fremtiden? Les her hva vi mener kjennetegner et fremtidsrettet økonomisystem. 

Alt handler om fornøyde kunder

Vår drivkraft er kunder som forventer at vi er i forkant
"Samarbeidet med VIEW Ledger fungerer veldig bra. De forstår at vi har deadlines og at vi har korte frister på ting."
"Vi valgte VIEW Ledger som vår Økonomisjef"
"For å være i tet i vår bransje på verdensmarkedet må vi ha stålkontroll på kostnader og lønnsomhet knyttet til ordrene våre"

Våre samarbeidspartnere

Vi spiller hverandre enda bedre
Vi er Xledger sin største partner og sertifisert som Platinum Partner.
Vi er Tripletex sin største partner og kjenner systemet godt.
Vi leverer Sticos Personal- et komplett HR, HMS og personalsystem.

Menneskene utgjør den store forskjellen

Møt menneskene som jobber hos oss. Din neste rådgiver?
Beathe Opheim
Økonomikonsulent
Renate Slinning
Avdelingsleder
Rune Johansson
Sales Executive

Kurs og samlinger

Tips og triks sammen med faglig påfyll 
Forenklet arbeidshverdag i Xledger

Bergen
torsdag 15. august

Les mer og meld deg på
Forenklet arbeidshverdag i Xledger

Oslo, Barcode
tirsdag 20. august

Les mer og meld deg på
Innføring i Tripletex

Oslo
tirsdag 10. september

Les mer og meld deg på

Jobb hos oss

Vi hjelper kundene våres med deres økonomiske utfordringer
Rådgiver

Bergen

Les mer og søk her
ERP-konsulent

Oslo

Les mer og søk her
Jørgen Austheim Person
Direktør for Finans og forretningsutvikling

Kontakt oss

Hovedkontor

Telefon:
06731

E-post:
info@viewledger.com

Besøksadresse:
Dronning Eufemias gate 16, 12 etasje
0191 Oslo

Postadresse:
Postboks 6731 
0609 Oslo

Org. nr: 987 260 335
                             Følg oss på:
 

Vi er medlem av: Regnskap Norge, IKT Norge
Samarbeidspartner: Xledger AS, Tripletex AS

 
VIEW Ledger er en del av

VIEW er et registrert varemerke med registreringsnummer: 288457
Copyright © 2018 VIEW  Personvernerklæring
Denne siden bruker informasjonskapsler for funksjonalitet på siden og for anonym statistikk. Les mer om informasjonskapsler og personvern i vår personvernernærklæring.