Torsdag 30. September 2021 lanserte Nok Nok sitt konsept- regnskap for de minste foretakene i Norge. Entusiasmen i VIEW sine kontorlokaler i Oslo var stor da Daglig leder Morten Bergesen klipte den røde snora som markerte starten på et ambisiøst konsept. Det som en stund har vært en ide, har endelig tatt form og blitt en storsatsning med VIEW-konsernet i ryggen.
Verdiforslaget er enkelt, og et løfte til en stor del av næringslivet i Norge;
Nok Nok er alt du trenger for å gjøre regnskapet ditt, med en ekte hjelper inni appen. Alt til en uimotståelig fastpris.
Forenkling uansett størrelse eller problem
-Vi har brukt litt tid på å utvikle et enkelt og intuitivt regnskapskonsept som er tilpasset de minste bedriftene, sier John Hugosson, Administrerende direktør i VIEW.
-Det er stor forskjell i behovene på kundene våre, også når det kommer til størrelse på bedriften. Vi skal forenkle hverdagen til alle kundene våre, enten de er små eller internasjonale.
-Det betyr at vi må tilby effektive og skreddersydde løsninger når det gjelder både system, service og kompetanse, avslutter han.
Reduserer risiko for kundene
Et regnskapskonsept for de aller minste i seg selv, er ikke unikt. Det er flere aktører i markedet i dag som tilbyr tjenester tilpasset små foretak.
Det som gjør Nok Nok litt annerledes er kombinasjonen av en standardisert plattform, med overraskende stor grad av automatikk og en fastpriset tilgang til ubegrenset regnskapshjelp. Dette gir kundene stor fleksibilitet og trygghet.
-De minste foretakene gjør gjerne mye av regnskapet selv, og ønsker det også. Ofte for å spare penger. Vi ønsker å tilby kundene våre å gjøre regnskapet selv, med en standardisert løsning som reduserer risiko betydelig for brukeren. For 149 kr i måneden har de det de trenger, forklarer Morten.
-Det er langt opp til veldig lite manuelt arbeid i systemet, og dermed vil sjansene være mindre for brukeren å rote seg bort eller gjøre mye feil. Bokføringen for eksempel foregår for det meste basert på kjøp eller salg, og intuitive arbeidsflyter for videre prosessering.
-Vi kaller også en spade for en spade, og brukeren møter en enkel språkbruk som gir mening i hverdagen, fortsetter han.
-VIEW får ukentlig henvendelser fra små foretak som har gått seg vill og trenger hjelp til en skikkelig ryddejobb. Det er krevende tidsmessig og kan fort bli unødvendig dyrt for kunden, poengter han.
Tilgang på ubegrenset eksperthjelp
Den andre store fordelen med Nok Nok er selve regnskapshjelpen. For 199 kr i måneden får kundene tilgang til rask, ubegrenset hjelp, rett i chatten i systemet. Det er også mulighet for å booke en egen rådgivningsprat.
-Når kunden står fast, er vi et klikk unna i chatten for å svare på spørsmål, sier Morten.
-Vi erfarer at kundene våre klarer mye av regnskapet selv ved hjelp av systemet sin veiledning. Og det er også meningen. Men av og til dukker det opp nye problemstillinger rundt for eksempel mva, lønn eller årsavslutning. Da er det effektivt å kunne fyre av gårde et spørsmål til en regnskapsfører som hurtig er på ballen. Dette er profesjonell regnskapshjelp som er svært rimelig for kundene.
-Vi har bevisst ingen kostander knyttet til det å bli ny kunde hos Nok Nok, så her er terskelen lav for å teste oss.
-Vi ønsker at så mange som skal få oppleve en hverdag med mindre stress og frustrasjon knyttet til regnskap. Vi har i dag kunder med alt fra ingen til opptil 5 ansatte, og løsningen er laget spesielt for de minste. I realiteten kan større foretak også klare seg fint med Nok Nok. For oss har det vært viktig å lage en løsning som er enkel i bruk og har mye funksjonalitet, avslutter han.
Legger til rette for vekst og utvikling
Nok Nok er en del av VIEW-konsernet, og det byr på en del fordeler for kunder som er i utvikling og vekst.
-Dersom kundene våre en dag bestemmer seg for at de ikke ønsker å gjøre regnskap og lønn selv eller har behov for kompetanse innenfor IT eller spesifikke bransjer, er veien kort til resten av kunnskapen i VIEW, presiserer Morten.
-VIEW kan enkelt ta over regnskapet og tilby rådgivning, uten at kundene trenger å bekymre seg for ekstra kostnader eller må bytte leverandør. Vi i Nok Nok sitter side om side med våre kolleger i VIEW, og det skal være sømløst for kundene å få ny hjelp etter hvert som behovene melder seg, avslutter han.